Effectieve communicatie bij agressie op de werkvloer

Dagelijks lees je in de krant over mensen die tijdens hun werktijd of het uitvoeren van hun beroep te maken krijgen met agressie. Ze kampen met vervelende omstanders en krijgen misschien een grote mond als zij willen helpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de conducteurs in de treinen of bijvoorbeeld buschauffeurs en ambulancemedewerkers. Geregeld komen zij in een situatie terecht waarbij agressiviteit jegens hen wordt gebruikt.

De vraag bij dergelijke situaties is hoe je daar het beste op kunt reageren, vaak komt dit onverwacht en dit kan in principe in allerlei situaties ontstaan, hoe ga je hier nu effectief mee om en zorg je ervoor dat de sfeer niet omslaat. Effectief communiceren is dan erg belangrijk, duidelijk en assertief zijn is de sleutel.

Zo zijn er diverse tips waar je rekening mee kunt houden. Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk je in de positie van de andere te verplaatsen, misschien verklaart  het op deze manier waarom de ander zich zo opstelt. Zorg ervoor dat je alternatieven en ruimte aanbiedt, natuurlijk wel binnen de gestelde normen. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je alsmaar op één lijn ligt zoals bijvoorbeeld zinnen afsluiten met de woorden ‘akkoord’ of ‘oké?’